5 ژانویه 2024- تحقیقات جدید نشان داد که نوزادانی که از مادران مبتلا به دیابت یا مادران چاق متولد می‌شوند، نرخ بالاتری از نقایص مادرزادی قلبی، از جمله نقایص سپتوم بطنی، نقایص پیچیده و انسداد مجرای خروجی بطن چپ را دارند.

در این مطالعه‌ که در 5 ژانویه در JAMA Network Open منتشر شد، محققان 620751 کودک فنلاندی را که بین سال‌های 2006 تا 2016 متولد شده‌ بودند و مادرانشان را بررسی کردند تا مشخص کنند که آیا چاقی و دیابت نوع 2 مادر بر سلامت قلب نوزاد تأثیر می‌گذارد یا خیر.

محققان دریافتند که از بیش از 600هزار نوزاد مورد بررسی، 10254 نوزاد با نقص مادرزادی قلبی، متولد شده اند.

هنگامی که دانشمندان وضعیت چاقی و دیابت نوع 2 مادر را بررسی کردند، دریافتند که احتمال داشتن فرزندی با هر گونه نقص مادرزادی قلبی در مادران مبتلا به دیابت، 3.77 برابر بیشتر از مادران بدون دیابت، است.

همچنین این داده ها نشان می دهد که اضافه وزن و چاقی مادر مسئول 0.7% و دیابت مادر مسئول 3.0% از نقایص مادرزادی قلب نوزاد است.

با این حال، چاقی مادر تنها با افزایش خطر نقص های پیچیده و انسداد مجرای خروجی مرتبط بود. محققان همچنین دریافتند که مادرانی که BMI بالاتری دارند، خطر کمتری برای داشتن فرزندی با نقص دیواره ی بین بطنی دارند.

نویسندگان این مطالعه خاطرنشان کردند که به طور کلی، این یافته‌ها نشان داد که اضافه وزن و چاقی مادر با افزایش کمتری در احتمال تولد نوزادی با نقص مادرزادی قلبی نسبت به آنچه قبلا گزارش شده بود، مرتبط است.با این حال، دلایل پشت این یافته ها نامشخص است.

محققان گفتند: به نظر می رسد که دیابت مادر و اضافه وزن یا چاقی ممکن است با مکانیسم‌هایی رشد جنین را مختل کنند، و می‌توانند منجر به نقایص قلبی شوند، یا در برخی موارد، احتمال نقص را کاهش دهند.

علاوه بر این، تحقیقات قبلی نشان داده است که قند خون بالا در اوایل بارداری با افزایش خطر نقص قلبی در نوزادان مادران بدون دیابت مرتبط است، که نشان می دهد قند خون بالا می تواند بر رشد جنین تأثیر بگذارد.

تحقیقات قبلی همچنین نشان داده است که چاقی مادر ممکن است به تغییرات ساختاری در قلب جنین کمک کند، که ممکن است در ایجاد نقایص مادرزادی قلب نقش داشته باشد.

محققان این مطالعه گفتند: اگرچه تحقیقات بیشتری لازم است، با افزایش شیوع دیابت بارداری و افزایش BMI مادر، خطر نقص مادرزادی قلب در نوزادان در سطح جمعیت قابل توجه است. آنها پیشنهاد کردند که اجرای استراتژی های پیشگیری از اضافه وزن و چاقی و درمان موثر دیابت می تواند به کاهش این خطر کمک کند.

منبع:

https://healthnews.com/news/maternal-diabetes-obesity-linked-to-infant-heart-defects/